Sytuacja z roku na rok staje się łatwiejsza, gdyż coraz więcej obiektów z branży hotelarskiej otwiera się na niestandardowe potrzeby klientów i akceptuje pobyt ich psów i kotów. Niemniej jednak nadal nie jest to przysłowiowa „bułka z masłem” i warto zawczasu dobrze zorientować się w temacie, szczególnie jeżeli dopiero rozpoczynamy swoją przygodę z turystyką na cztery łapy.

Dlatego też przygotowaliśmy dla Was krótki przewodnik o tym, jak wybrać nocleg petfriendly, na co zwrócić uwagę przy rezerwacji, jakich błędów unikać oraz o czym nie zapomnieć, kiedy dotrzecie na miejsce.

 

PRZED WYJAZDEM

Zanim pojedziesz zaplanuj podróż i zarezerwuj pobyt

O ile nie jest to nagły wyjazd wymuszony np. sytuacją losową to zaplanuj go wcześniej – niespodziewane pojawienie się w recepcji hotelowej z psiakiem przy nodze to w naszym kraju dalej gra w rosyjską ruletkę. Owszem, sytuacja zdecydowanie się poprawiła i obiektów noclegowych akceptujących zwierzęta przybywa, ale aby mieć pewność, że nie zostaniemy odprawieni z kwitkiem warto zatroszczyć się o taką rezerwację odpowiednio wcześnie – tutaj możesz dokonać rezerwacji takiego noclegu.

 

Przed rezerwacją dokładnie przeanalizuj ofertę

Mimo tego, że coraz więcej obiektów określa się jako petfriendly, to czasem towarzyszy temu szereg obostrzeń i warto na to zwracać uwagę – przykładowo część obiektów akceptuje jedynie określoną ilość zwierząt (zwykle nie więcej niż jedno na pokój), zwierzęta o określonych gabarytach (wyrażonych najczęściej w kilogramach) lub określonych ras.

Aby uniknąć srogiego rozczarowania po przyjeździe, obowiązkowo powinniśmy zapoznać się z POLITYKĄ OBIEKTU WZGLĘDEM ZWIERZĄT. Brzmi groźnie, ale najprościej mówiąc jest to krótki regulamin bądź zbiór instrukcji i wytycznych na jakich zasadach pies lub kot może funkcjonować na terenie hotelu. Polityka każdego obiektu jest inna, dlatego warto poświęcić jej kilka minut.

Aby ułatwić Wam zapoznanie się z wymogami hoteli w tym względzie wprowadziliśmy w naszej wyszukiwarce i aplikacji mobilnej PetsIN specjalną zakładkę „Polityka Obiektu Względem Zwierząt”. Na podstawie analizy wielu tego typu regulaminów prezentujemy reguły, które pojawiają się nad wyraz często. Najczęściej spotykane zasady to m. in.:

  1. Bez względu na wielkość hotel nie akceptuje psów ras uznawanych wg prawa za agresywne: amerykański pit bull terier, pies z Majorki, buldog amerykański, dog argentyński, pies kanaryjski, tosa inu, rottweiler, akbash dog, anatolian karabash, moskiewski stróżujący, owczarek kaukaski.
  2. Trzymaj psa na smyczy przez cały czas i w każdym miejscu. Dowiedz się w recepcji, które części naszej przestrzeni są przeznaczone dla zwierząt.
  3. Zwierzę może pozostać same w pokoju jeśli nie hałasuje, ale tylko i wyłącznie w klatce.
  4. Jesteś odpowiedzialny za wszelkie zniszczenia materialne oraz uszkodzenia ciała pracowników i gości (hotel zastrzega sobie prawo do obciążenia rachunku gościa współmiernie do wyrządzonych szkód).
  5. Wszelkie zaburzenia spokoju, takie jak szczekanie musi być ograniczone w celu zapewnienia spokoju innym gościom – jeżeli zwierzę jest uciążliwe dla innych gości zastrzegamy sobie prawo do anulowania/skrócenia rezerwacji.
  6. Zawsze sprzątaj po swoim pupilu w obrębie nieruchomości hotelowej oraz na terenie przyległym.
  7. Zwierzęta nie mają dostępu do miejsc gdzie spożywa się pokarmy oraz napoje, centrum SPA oraz basenu (z wyjątkiem psów przewodników) .
  8. Poruszając się po terenie hotelu zwierzę musi nosić kaganiec.

Oczywiście można się spierać co do zasadności niektórych punktów, ale prawda jest taka, że jako goście musimy się dostosować do obowiązujących reguł i je zaakceptować - dlatego jest to takie ważne jeszcze przed wykupieniem pobytu.

Dodatkowo, niektóre obiekty noclegowe akceptujące zwierzęta wymagają także okazania aktualnych szczepień pupila (procedura bezpieczeństwa na wypadek pogryzienia gości lub pracowników) - dlatego w takim przypadku należy sprawdzić czy dodatkowe dokumenty nie będą wymagane przy zameldowaniu. Tak czy inaczej zabieranie książeczki zdrowia zwierzaka jest dobrą praktyką i przydaje się np. w sytuacjach gdyby pojawiła się konieczność zabrania go do weterynarza.

 

Potwierdź cenę

Polityka cenowa to również indywidualna sprawa obiektów noclegowych. O ile w przypadku ludzi sprawa jest prosta bo ceny widać jak na dłoni, o tyle w przypadku zwierząt sytuacja się często komplikuje – koszty ich pobytu nie są wyrażone wprost, a zakres cen jest spory i waha się od 0 zł do 300 zł/doba. Dlatego aby uniknąć rozczarowania, zanim dokonasz rezerwacji dopytaj, czy pobyt zwierzaka wliczony jest w koszt Twojego pokoju, czy może obowiązuje Cię jakaś dodatkowa opłata. Jeżeli wiąże się to z dodatkowymi kosztami to warto ustalić, czy jest to opłata za dobę czy za cały pobyt oraz czy hotel wymaga wpłaty specjalnej kaucji na poczet ewentualnych zniszczeń.

 

Wybierz właściwy typ pokoju

Część obiektów akceptuje zwierzęta tylko w określonych strefach – mogą to być konkretne piętra, skrzydła lub typy pokoi jak np. zewnętrzne bungalowy. Zwróć na to uwagę dokonując rezerwacji.

Jeżeli hotel nie ma tego typu ograniczeń i możesz pozwolić sobie na dowolność sugerujemy wybór pokoju na parterze – zwykle można to wpisać w prośby kierowane do konkretnego ośrodka podczas bookingu. Dlaczego parter? – pamiętajmy, że nie wszystkie hotele posiadają windy, a wyjazd ze zwierzakiem wiąże się często z koniecznością posiadania dodatkowego wyposażenia (transporter, klatka, karma, akcesoria dla pupila itp.) - dźwiganie tego na wyższe piętra np. z psem na smyczy może okazać się większym problemem niż sądzimy. Dodatkowo skracamy sobie dystans do wyjścia kiedy nasz pupil nagle będzie musiał się załatwić lub zapadnie na biegunkę, minimalizujemy ryzyko „oznaczania” korytarzy hotelowych oraz redukujemy u zwierzaka stres związany np. z jeżdżeniem windą jeżeli nie jest do tego przyzwyczajony.

Będąc przy temacie windy – jeżeli Twój pies reaguje gwałtownie na hałasy np. szczekaniem i niepokoją go odgłosy na własnej klatce schodowej to poprośmy o pokój z dala od windy, przy której gromadzą się wszyscy goście z danego piętra.

Dodatkowy argument przemawiający na korzyść „parteru” jest taki, że będąc tam zakwaterowani nie mamy tzw. „sąsiadów z dołu” czyli relatywnie jest mniejsza szansa, że ktoś się będzie skarżył na hałasy i szczekanie.

Jeżeli podajesz psu leki bądź karmisz go w oparciu o specjalistyczną dietę np. surowym mięsem, z której nie chcesz rezygnować w trakcie wyjazdu to warto zarezerwować pokój z lodówką, która zagwarantuje świeżość pożywienia.

 

Skompletuj pupilowi bagaż

Znając już wszystkie wymagania hotelu co do pobytu zwierzaka oraz uwzględniając jego indywidualne potrzeby możesz przystąpić do pakowania niezbędnego ekwipunku. Weź przy tym pod uwagę charakter Twojego wyjazdu oraz miejsca docelowego – czy będzie to plenerowy wyjazd nad jezioro czy wycieczka miejska, czy planujesz spędzić z nim aktywnie czas czy jednak zwierzę będzie spędzało wiele godzin w samotności oraz to, czy na miejscu możesz dokonać niezbędnych zakupów.

W oparciu o analizę spakuj najbardziej odpowiednie Twoim zdaniem szelki, smycze, akcesoria i zabawki, oceń czy konieczny będzie kaganiec, kennel lub transporter. Zapakuj odpowiednią ilość karmy i smakołyków – zmiana pokarmu na wyjeździe może skutkować biegunką, więc lepiej wziąć jej za dużo, niż za mało.

Nie zapomnij także o workach na odchody, książeczce zdrowia i zwierzęcej apteczce (możesz kupić gotową bądź skompletować ją sam). Co prawda w każdym ośrodku hotelowym winna znajdować się apteczka, jednak nie znajdziemy w niej preparatów przeznaczonych stricte dla zwierząt. Dlatego jeżeli zdecydujesz się jechać bez niej spakuj chociaż przyrząd do wyciągania kleszczy, środki zapobiegające biegunce (np. ColoCeum), środki relaksujące i te przeciwdziałające chorobie lokomocyjnej u zwierząt, jeżeli Twój pupil źle znosi podróż.

 

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Zmiana otoczenia, nowe zapachy i osoby, zabawy bez smyczy w plenerze, zbytnie rozproszenia, chwila nieuwagi… to wszystko wraz z przełamaniem codziennej rutyny może doprowadzić do sytuacji, w której pies chwilowo zniknie nam z oczu, albo nawet zagubi się na dłużej. Dlatego też przed wyjazdem koniecznie należy się na taką ewentualność przygotować – jeżeli jeszcze nie zaczipowałeś ulubieńca to jest to najlepsza pora, aby to zrobić. Pamiętaj także, aby wprowadzić numer chipa do specjalnych baz, gdyż bez tego samo znakowanie nie przyniesie żadnych efektów.

Dodatkowo upewnij się, że zwierzak posiada adresówkę mocno przytwierdzoną do obroży oraz że informacje, które się na niej znajdują są aktualne – w szczególności numer kontaktowy do właściciela. Warto też mieć przy sobie (np. w telefonie) kilka aktualnych zdjęć czworonoga – to ułatwi Ci ewentualne poszukiwania w razie zaginięcia.

Pamiętaj także, aby zabezpieczyć zwierzę przed kleszczami.

 

PO PRZYJEŹDZIE

Bądź przezorny

Jak już zameldujecie się na miejscu i udacie do „siebie”, zanim puścisz psa/kota luzem poświęć chwile na dokładne sprawdzenie przydzielonego pokoju. Jest to istotne z 2 powodów:

1. Właściciel, jako opiekun jest odpowiedzialny za wszystkie ewentualne zniszczenia, których dopuści się zwierzę i jest zobowiązany do pokrycia kosztów ich napraw/czyszczenia. Dlatego też należy dobrze obejrzeć przestrzeń, w której będziecie przebywać – jeżeli jakieś plamy na wykładzinie czy pościeli lub uszczerbki w wyposażeniu budzą Twoje wątpliwości to warto jest to udokumentować i zrobić zdjęcie zaraz po przyjeździe, kiedy pokój jest jeszcze „nienaruszony” lub od razu zgłosić to pracownikom recepcji, aby nie zostać posądzonym o zniszczenia.

2. Zwierzęta węszą i myszkują w miejscach dla ludzi niedostępnych albo mało interesujących np. pod łóżkiem. Dlatego należy sprawdzić, czy w pokoju nie zostały jakieś „pamiątki” po poprzednich gościach jak tabletki, kapsle, korki czy inne małe przedmioty, którymi zwierzę może się zadławić, czy kosze na śmieci zostały prawidłowo opróżnione i nie ma w nich resztek nadpsutego jedzenia, którymi zwierzę mogłoby się zatruć oraz czy ekipa sprzątająca nie zostawiła gdzieś przypadkiem czyszczących środków chemicznych - niektóre zwierzęta mają nawyk gryzienia zakrętek lub całych butelek, co może mieć tragiczne skutki.

Jeżeli zarezerwowałeś pokój z balkonem, zanim wpuścisz tam pupila, sprawdź, czy jest on na tyle zabezpieczony, że uniemożliwia zwierzakowi niekontrolowane opuszczenie pokoju albo upadek.

W TRAKCIE POBYTU:

Zasady bezpieczeństwa

Wywieś na drzwiach zawieszkę „Nie przeszkadzać” – tym sposobem nikt nie będzie Was niepokoił, pukał ani wchodził do pokoju. Dzięki temu zwierzę będzie spokojniejsze, a Ty będziesz miał pewność, że nie wydostanie się z pomieszczenia w sposób niekontrolowany. Niektóre hotele posiadają też specjalne zawieszki informacyjne dla właścicieli zwierząt – zapytaj o nie w recepcji.


Źródło: http://agaservice.com.pl/galanteria-hotelowa/zawieszki-informatory/

Aby jednak nie utrudniać nikomu pracy zgłoś w recepcji dogodny dla Ciebie czas sprzątnięcia pokoju lub przeprowadzenia innych czynności serwisowych – jeżeli podróżujesz z psem to najlepiej w godzinach kiedy planujesz udać się na spacer. Taki układ sprawi, że pracownicy mogą wywiązać się ze swoich obowiązków, a pies nie jest narażony na kontakt ze swoim odwiecznym wrogiem – odkurzaczem 😊

 Udając się na spacer zawsze zakładaj psu szelki/zapinaj smycz jeszcze w pokoju (za zamkniętymi drzwiami). Nawet najlepiej ułożone psy w niestandardowych okolicznościach mogą zachowywać się inaczej niż w warunkach domowych - tym sposobem uchronimy pupila przed niekontrolowanym poruszaniem się po ośrodku. Polecamy, aby zwierzak przez cały czas pobytu miał na sobie obroże z adresówką.

 

Gdy zostawiasz zwierzę samo w pokoju

Wiele obiektów wymaga zabezpieczenia zwierząt w kenelach lub transporterach na czas, kiedy opuszczamy pokój i zostawiamy je w środku – jeżeli taki zapis widnieje w regulaminie to powinniśmy go bezapelacyjnie przestrzegać, gdyż rezerwując dany obiekt automatycznie akceptujemy jego zasady.

Nawet kiedy Twój hotel tego nie wymaga to i tak warto zastanowić się, czy nie byłoby to dobre rozwiązanie – zyskujemy pewność, że zwierzę nie zrobi sobie krzywdy, nie dokona zniszczeń hotelowego mienia i co najważniejsze - nie ucieknie, gdyby ktoś przypadkiem otworzył drzwi. Pamiętaj, aby oswoić zwierzę z taką sytuacją w jeszcze w domu.

Jeżeli jesteś zdecydowanym przeciwnikiem zamykania psa w kennelu, a wybrany przez Ciebie obiekt nie wymaga jego stosowania, postaraj się chociaż stworzyć na miejscu coś w rodzaju „bezpiecznej przestrzeni”. Coraz więcej hoteli oferuje na miejscu legowiska, maty i inne akcesoria dla czworonogów – jeżeli jednak podróżujesz samochodem i masz taką możliwość to zabierz w podróż własne, te do których zwierzę jest przyzwyczajone i z których korzysta na co dzień. Znajomy zapach sprawi, że zwierzę poczuje się bezpieczniej i łatwiej zaadoptuje do nowych warunków.

W domu często oglądacie razem telewizję bądź słuchacie muzyki? – na czas swojej nieobecności możesz zostawić włączony odbiornik – jest szansa, że zagłuszy to niepokojące odgłosy i hałasy z zewnątrz, wpływając pozytywnie na samopoczucie zwierzaka. Pamiętaj także, aby na czas Twojej nieobecności zapewnić mu jakąś bezpieczną rozrywkę – zabawa z ulubioną zabawką może skutecznie odwrócić uwagę psa czy kota od elementów wyposażenia pokoju. Ponadto, dobrym pomysłem jest także wcześniejsze wybawienie lub zwyczajne zmęczenie pupila np. intensywnym spacerem, aby podczas Twojej nieobecności spał.

W sytuacji, gdy pupil ma zostać przez jakiś czas w pokoju bez naszego nadzoru obowiązkowo wywieszamy na drzwiach karteczkę - „Nie przeszkadzać” , informujemy o tym fakcie recepcję oraz zostawiamy swój numer telefonu na wypadek, gdyby pies był bardzo niespokojny albo hałaśliwy. Abstrahując już od komfortu innych gości hotelowych, pamiętaj, że głośne szczekanie może być oznaką dużego poziomu stresu u Twojego pupila i po takim telefonie powinieneś niezwłocznie wrócić do pokoju.

Jeżeli jednak wiesz, że Twoja nieobecność będzie relatywnie długa, zamiast zostawiać go w zamknięciu na wiele godzin warto rozważyć skorzystanie z usług petsittera, czyli płatnego opiekuna zwierząt. Taka osoba może wyprowadzić zwierzę na spacer, a także zapewnić mu towarzystwo i rozrywkę do momentu Twojego powrotu. Sprawdzonych petsitterów z łatwością znajdziesz tutaj, lub korzystając z naszej aplikacji mobilnej.

 

Przestrzegaj zasad

Dokonując rezerwacji wyraziłeś zgodę na uszanowanie obowiązujących na terenie ośrodka reguł – aby pobyt był udany postaraj się ich trzymać.

Przebywając w częściach wspólnych nie puszczaj psa luzem, nawet jeżeli z łatwością potrafisz go odwołać. Pamiętaj, że mogą przebywać tam inne psy i Wasze zwierzęta mogą się nie zgodzić, oraz że inni gościa hotelowi mogą sobie nie życzyć kontaktu z Twoim pupilem lub zwyczajnie bać się psów.

Nie zabieraj psa do restauracji, o ile nie otrzymałeś wyraźnej zgody od pracowników hotelu – jeżeli nie wyobrażasz sobie śniadania bez swojego czworonoga zamów śniadanie do pokoju lub za pośrednictwem naszej aplikacji wyszukaj restaurację pet friendly w pobliżu, zabierając go przy okazji na poranny spacer :)

Jeżeli w hotelu jest basen … wiem, wiem, mój pies też uwielbia wodę – ale nadal jest to część wspólna i nie można ot tak pozwolić psu wyszaleć się w wodzie, szczególnie kiedy korzystają z niego inni goście.

W większości wypadków na teren hotelowego basenu mają wstęp jedynie psy przewodniki i tylko w towarzystwie osoby, której asystują. Jeżeli zarezerwowany przez Ciebie hotel jest chlubnym wyjątkiem i zezwala na to, aby Twój pupil się ochłodził w wodzie, zawsze wcześniej zapytaj innych kąpiących się, czy nie mają nic przeciwko – pozwoli to uniknąć ewentualnej awantury.

 

Zachowaj czystość

Sprzątanie odchodów naszych zwierząt powinno być dla nas sprawą oczywistą – nie tylko w trakcie pobytu w wynajętym pokoju ale wszędzie. Na wszelki wypadek podkreślę jednak, że nie należy to do obowiązków ekipy sprzątającej danego ośrodka. Upewnij się więc, że spakowałeś odpowiednią ilość worków na nieczystości, zapytaj w recepcji, w których miejscach na terenie hotelu bądź w jego obrębie możesz je wyrzucić i w jakich miejscach zwierzę może się załatwić.

Pamiętaj także, że błotniste ślady psich łap na wykładzinie i ścianach mogą narazić Cię na nieprzyjemności, również te finansowe – dlatego też, szczególnie w sezonie jesienno-zimowym, kiedy pogoda nas nie rozpieszcza warto zaopatrzyć się w dodatkowy „domowy” ręcznik (absolutnie nie używamy do tego białych ręczników hotelowych), aby osuszyć i choć trochę oporządzić zwierzę przed powrotem do pokoju.

Jeżeli Twoje zwierzę jest tzw. „kanapowcem” i w domowych warunkach często śpi z Tobą to na wszelki wypadek podczas takiego pobytu warto zabezpieczyć łóżko jakimś prześcieradłem, kocem bądź matą przywiezionymi z domu – znajomy zapach wpłynie kojąco na zwierzaka, chroniąc jednocześnie pościel przed zabrudzeniami.

Przed wyjazdem poświęćmy też chwile, aby dokładnie wyczesać zwierzę żeby jego sierść nie stała się stałym elementem wystroju pokoju 😊

 

PRZY WYJEŹDZIE

Pozostaw po sobie i swoim pupilu dobre wrażenie

Postaraj się zostawić pokój w jak najlepszym stanie – sprzątnij kłęby sierści, które zebrały się w zakamarkach pokoju, resztki niedojedzonej karmy czy smaczków z podłogi wyrzuć do śmietnika, w miarę możliwości usuń ślady łap. Przy wymeldowaniu wyraź nadzieje, że pupil nie sprawił kłopotów, doceń fakt, że hotel zgodził się na jego przyjęcie i podziękuj za udany pobyt (o ile oczywiście taki był 😊). To nic nie kosztuje a sprawi, że wszystkim będzie miło, a w świadomości pracowników hotelu pobyt właściciela ze zwierzakiem nie będzie kojarzył się z szeregiem dodatkowych obowiązków.

Prawda jest taka, że podróżując ze zwierzętami sami sobie wystawiamy świadectwo – im większą wagę my jako właściciele przykładać będziemy do zachowania zasad kultury, czystości i bezpieczeństwa, tym więcej ośrodków otworzy dla nas i naszych czworonogów swoje drzwi, a uprawianie z nimi turystyki stanie się łatwiejsze.

 

Chcesz być na bieżąco z naszymi artykułami? - kliknij tutaj. Spokojnie, nie spamujemy:)